top of page

טיפול פסיכודינמי, הסטיגמות עליו ומה אני חושבת עליהן

עודכן: 26 בספט׳ 2018

מאת: ד"ר שרון אלדר, פסיכולוגית קלינית מומחית, רמת ישי

יולי 2018



טיפול פסיכודינמי הנו טיפול המכוון לגילוי והתעמקות בתכנים לא מודעים, והדרך בה הם משפיעים על האדם בחייו. מקורו של טיפול זה הוא בטיפול האנליטי הקלאסי אותו פיתח פרויד. עם השנים חלה התפתחות רבה בפסיכותרפיה, ונכתבו תיאוריות ומודלים שונים המהווים בסיס לטיפול הדינמי. ההתמקדות בטיפול זה היא בחוויות עבר של המטופל, בקשריו עם דמויות מטפלות ראשוניות בילדותו ובמערכות היחדסים אותם מקיים בהווה. היחסים בין המטפל למטופל משמעותיים בטיפול זה ומהווים מסגרת נוספת להתבוננות במטופל.


לאורך השנים שמעתי ממטופלים וממטפלים הנחות שונות וסטיגמות על הטיפול הפסיכודינמי. חלקן נכונות, וחלקן נובעות מהבנה חלקית של המטרות והטכניקות הטיפוליות. חשוב לי להעלות זאת כאן ולכתוב את דעתי על כך.

"זה טיפול שרק מדברים בו ולא גורם לשינוי"

כל טיפול פסיכולוגי הוא טיפול בדיבור, בשיחה, תמיד אנחנו מדברים בטיפול פסיכולוגי, לא משנה באיזה גישה מטפלים. אני מאמינה שיש משמעות חשובה לדיבור המעמיק שנעשה בטיפול הפסיכודינמי, ולניסיון להבין ולהתבונן בתכנים של עולמנו הפנימי בצורה אחרת ושונה מאשר בדיבור רגיל שאנחנו עושים עם עצמנו או עם חברים שלנו. אני רואה ויודעת שהתובנות של מטופלים במהלך טיפול כמו גם הקשר הטיפולי ותחושת ההכלה והאמפתיה שמקבלים במרחב הטיפולי מחזקים את המטופל וגורמים לשינוי עמוק ומיטיב.

"זה טיפול ארוך מדי"

טיפול דינמי יכול להיות ארוך טווח ללא סיום מוגדר ויכול להיות גם ממוקד וקצר יותר. הטיפול הממוקד יעסוק לרוב בסוגיה מסוימת שעליה המטופל רוצה לדבר ובה מעמיקים. הבחירה בסוג הטיפול נעשית ביחד, תוך התחשבות בסיבת הפנייה לטיפול, במאפיינים של המטופל וברצונות שלו.

"המטפל רק שותק, מהנהן בראשו, ולא אומר שום דבר"

על שתיקה בטיפול נכתב הרבה, ומטפלים שונים משתמשים בשתיקה בצורות שונות. לשתיקה יש פונקציה בכך שהיא מאפשרת למטופל להתבונן פנימה, ולהעלות אסוציאציות ומחשבות שעולות מתוכו ללא הכוונת המטפל. יחד עם זאת, לעיתים שתיקה ארוכה מצד המטפל נחוות כדחייה, כחוסר עניין מצדו או כ"בזבוז זמן". באופן אישי אני משתמשת בשתיקה כזמן למחשבה עבורי ועבור המטופל. לעיתים בשתיקה מתעוררות אצל כל אחד מאתנו מחשבות ואסוציאציות שלא היו מתעוררות אם כל הזמן היינו מחליפים מלל בינינו, ולכן לעיתים בשתיקה קיים פוטנציאל לגילויים וכיוונים נוספים בטיפול.

"למה לי לשלם בשביל לדבר עם מישהו, בשביל זה יש חברים ומשפחה"

אני מאמינה שהקשר הבינאישי שנוצר בין מטפל למטופל הוא שונה במהותו מקשרים אחרים שיש לכל אחד מאתנו בחייו. אני משתדלת לייצר עבור המטופלים שלי קשר שיכיל אותם, יעניק אמפתיה, תמיכה והבנה נטולת שיפוטיות עם כבוד רב ואכפתיות. המפגש בינינו ממוקד בכם, ומנסה להיות מותאם לכם ולצרכים שלכם.

זה לא עוד מפגש חברתי, זהו מפגש שמטרתו לסייע ולהיות לצדכם במסע האישי שלכם.

197 צפיות0 תגובות

***

המאמרים אותם העליתי בבלוג זה כוללים מידע רב בפסיכולוגיה המבוססים על הידע והניסיון שצברתי לאורך השנים. עם זאת, חשוב לציין שאין במאמרים אלה כוונה להציע עצה, או לכוון לעזרה עצמית. הכתוב כאן אינו מהווה תחליף לטיפול על ידי איש מקצוע מוסמך.

אם מהקריאה במאמרים אתם חשים צורך בעזרה, אנא פנו אלי או לאיש מקצוע אחר הקרוב לאזור מגוריכם.

***

bottom of page